Nu even meer inhoudelijk. De klant had in 2007 gebruik gemaakt van een bijzondere contractuele regeling om zijn huis tegen een zeer gereduceerde prijs te kopen. De verkopende partij was de woningcorporatie die niet alle woningen in de (ver)huursector wilde behouden. Een voorwaarde voor de verkoop van zo’n woning was echter dat deze op lange termijn behouden zou blijven voor sociale huisvesting. Bovendien moest bij een eventuele verkoop in de toekomst dezelfde voorwaarden worden gehanteerd als bij de oorspronkelijke aankoop in 2007 tegen het sterk gereduceerde tarief. Het was de uitleg van deze bepaling die als basis diende voor de impasse die ik moest doorbreken.
De ontknoping kwam na een doelgerichte brief aan de tegenpartij. Het was al snel duidelijk dat de ernst van de situatie niet aan hen voorbijging. We besloten al snel om een bespreking in te plannen om de vraag “Hoe nu verder?” te beantwoorden. Zo gezegd, zo gedaan.
Tijdens het gesprek werd al snel duidelijk dat het hebben van de juiste argumenten slechts een deel van het werk was. Het draait immers niet alleen om gelijk hebben, maar ook om gelijk krijgen. Hier verdient de klant alle lof. Het vergt namelijk koelbloedigheid en vastberadenheid om de juiste kaarten uit te spelen. En dat heeft de klant uiteindelijk feilloos gedaan. Het was op dit moment van de overeenkomst dat de klant, gesteund door juridisch advies, in staat was om een optimale regeling te treffen. Een regeling die niet alleen tegemoetkwam aan zijn financiële belangen, maar waarmee hij ook zijn gemoedsrust kon herstellen.
Zo kwam er uiteindelijk een passend einde aan dit verhaal, waar we zeker op kunnen toasten. Een blije klant, die mij verraste met een bijzonder cadeau.
Heeft u vragen? Neemt u gerust contact met onze vastgoed en huurrecht advocaten op.
Sven Koenen