Máár…wat is nu eigenlijk rechtens?
Het zal u niet verbazen dat situaties zoals hierboven geschetst zich met enige regelmaat voordoen. Zodoende is er dan ook een welvaart aan vonnissen aan de hand waarvan een dergelijke situatie kan worden beoordeeld.
Met het oog op de aard van de betrokken partijen is het duidelijk dat er sprake is van een consumentenovereenkomst. Conform vaste jurisprudentie moet bij de beoordeling van de annuleringsvergoeding, gekeken worden naar de befaamde ‘blauwe lijst’ van Richtlijn 93/13/EEG. Volgens vaste jurisprudentie moet, nu de overeenkomst is gesloten tussen een consument en een partij die handelt in het kader van haar bedrijf, de rechtbank ambtshalve beoordelen of het annuleringsbeding oneerlijk of onredelijk bezwarend is.
Betreffende de uitleg van een dergelijk beding in de algemene voorwaarden volgt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland een helder antwoord, te weten:
‘Het annuleringsbeding (…) van de algemene voorwaarden op grond waarvan [gedaagde] verplicht een geldsom moet betalen bij beëindiging van de overeenkomst anders dan op grond van het feit dat [gedaagde] in de nakoming van haar verbintenis tekort is geschoten, komt voor op de grijze lijst (artikel 6:237 aanhef en onder i BW). Het annuleringsbeding wordt derhalve vermoed onredelijk bezwarend te zijn.’
Betekent voorstaande nu dat een annuleringsbeding onder géén omstandigheden mogelijk is? Op deze vraag is de Rechtbank eveneens helder wanneer zij overweegt:
‘Dit is slechts anders als de geldsom een redelijke vergoeding is voor door [eiseres] geleden verlies of gederfde winst (schade). Omdat het annuleringsbeding wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn, is het aan [eiseres] om dit wettelijk vermoeden te weerleggen door feiten en omstandigheden te stellen en bij betwisting te bewijzen waaruit volgt dat het beding niet onredelijk bezwarend is.’
Op de vraag wat als een ‘redelijke vergoeding’ dient te worden gezien, zal ik in een volgende blog op terug komen. Voor nu is echter van belang dat u, zijnde de koper van een nieuwe keuken, naar de vaste leer, níet zonder meer aan een annuleringsbeding vastzit en een dergelijke vergoeding niet zonder meer van u mag worden gevorderd. En dat scheelt.
Als u al direct vragen heeft over annuleringsvergoedingen en/of over algemene voorwaarden als zodanig én u niet wenst te wachten op een volgende blog, neemt u dan gerust contact op. Ik sta u graag te woord.
Sven Koenen