Klachtplicht

Zonet krijg ik een dossier op mijn bureau, waarbij iemand zich over een dienst beklaagt die één van mijn cliënten 5 jaren geleden niet goed zou hebben verleend.

Mijn cliënte vraagt zich af of zij hier nog iets van te duchten heeft.

Klachtplicht

Natuurlijk gaan “mijn nekharen” als advocaat bij het horen van deze vraag meteen omhoog en blader ik in het Wetboek naar de regels m.b.t. de klachtplicht zoals die zijn opgenomen in artikel 6:89 BW.

Dat artikel luidt als volgt:

“(….) De schuldeiser kan op een gebrek in de prestatie geen beroep meer doen, indien hij niet binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken, bij de schuldenaar terzake heeft geprotesteerd (….)”.

Deze bepaling heeft een duidelijk doel: het beschermen van een schuldenaar tegen te laat geuite klachten, die daardoor moeilijk te controleren en te betwisten zijn. Het artikel streeft naar het waarborgen van rechtszekerheid. De schuldenaar mag redelijkerwijs verwachten dat de schuldeiser snel onderzoekt of de geleverde prestatie voldoet aan de gesloten overeenkomst. Indien de schuldeiser van mening is dat dit niet het geval is, heeft de schuldenaar het recht te eisen dat dit snel wordt gemeld, zodat hij de kwestie kan onderzoeken en zich kan verweren tegen de klacht.

Het moment waarop het gebrek bekend wordt, geldt als het begin van de termijn waarbinnen geklaagd moet worden. Dit kan eerder zijn dan het moment waarop schade bekend wordt. Hoewel er geen vaste termijn is om een klacht in te dienen, is enig onderzoek toegestaan. Het beantwoorden van de vraag of er binnen redelijke tijd is geklaagd, hangt af van alle relevante omstandigheden.

Belangrijk is of het belang van de schuldenaar is geschaad door het verstrijken van de tijd. Als dit niet het geval is, is er minder reden om de klager te verwijten dat er niet snel genoeg is geklaagd. Een klacht is vormvrij, maar moet op zijn minst gemotiveerd aangeven dat de geleverde prestatie gebrekkig is. De klager moet ook, indien mogelijk, informatie verstrekken over de aard en omvang van het vermeende gebrek, zodat de schuldenaar dit kan controleren en zich kan verweren.

Te laat klagen resulteert in het verlies van alle rechten en bevoegdheden die de klager zou kunnen hebben vanwege de gebrekkige dienst. Dit is een toepassing van het leerstuk van rechtsverwerking. Als de schuldenaar niet aangeeft dat er te laat is geklaagd, zal de rechter in een procedure niet automatisch controleren of er tijdig is geklaagd.

De advocaten van Claassen Advocaten kunnen u bijstaan in het tijdig en correct indienen van klachten over gebrekkig uitgevoerde diensten of prestaties. Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Iedere woensdag

Kosteloos ontslagspreekuur

Voor werknemers

Iedere donderdag

Kosteloos scheidingsspreekuur

Voor iedereen

Het laatste nieuws direct ontvangen?

Blijf op de hoogte van nieuwe artikelen.

Aangesloten bij / partners

Nova
Claassen Advocaten